نکاتی که در هنگام سقوط آسانسور باید رعایت شود

آسانسورهای مدرن دارای چندین سیستم ایمنی  جهت جلوگیری از سقوط می باشند که مهمترین آن پاراشوت و گاورنر است، وظیفه این تجهیزات فعال کردن ترمز اضطرای آسانسور می باشد.
اولین ترمز ایمنی آسانسور در سال ۱۸۵۲ در آسانسور بکار گرفته شد و تا اواخر قرن مذکور اصلاحاتی در ترمز آسانسور ایجاد شد، اما تا همین اواخر سیستم ترمز آسانسور تفاوت چندانی با نمونه های آن در اوایل  سال ۱۹۰۰ نداشت.

 

[quote font=”tahoma” font_style=”italic” arrow=”yes” align=”right”]به هنگام سقوط آسانسور با توجه به فرصت بسیار اندک باید خونسردی خود را حفظ کرد و سریع در حالت درست قرار گرفت![/quote]

با روند پیشرفت تکنولوژی و فن آوری های جدید در صنعت آسانسور جهان و افزایش سرعت آسانسورها، تغیرات متنوعی در سیستم ترمز آسانسور بوجود آمد که عملا” سقوط آسانسور را به صفر می رساند. (مشروط به اینکه با استفاده از تجهیزات مناسب و طبق استانداردهای لازم نصب شده، و سرویس و نگهداری منظم شده و حتما” بازرسی ادواری آن انجام شده باشد )

متاسفانه اکثر اتفاقات سقوط کابین در آسانسورهایی رخ می دهد که فاقد تجهیزات دارای کیفیت و همچنین عدم رعایت موارد استاندارد می باشند.
طبق آمار احتمال سقوط آسانسور هیدرولیک نسبت به آسانسورهای کششی بیشتر است، زیرا در آسانسورهای هیدرولیک پیستون اصلی تحت فشار قرار دارد و از آنجا که در معرض جریان هوا و رطوبت بوده، عوارض گوناگون خوردگی و فرسایش اورینگها می تواند در ایجاد آن نقش داشته باشد. اما با توچه باینکه ارتفاع آسانسورهای هیدرولیک حداکثر حدود ۲۲ متر و نهایتا” ۷  طبقه می باشد ( گاهی ۸ طبقه) در صورت وقوع هر نقصی در سیستم هیدرولیک و یا نشت و خروج روغن، به دلیل طولانی شدن خروج روغن، سقوط کابین به آرامی بوده و احتمال صدمات کم است.

[quote font=”tahoma” font_style=”italic” arrow=”yes”]هنگام سقوط آسانسور چه بر روی شکم و یا اینکه به پشت دراز کشیده شود، باید به شکل درست سر را با دستان گرفته و از آن محافظت شود.[/quote]

آسانسورهای کششی و سیستمهای جدید مثل MRL و Gearless و ….نیز همانطوریکه در بالا توضیح داده شده، دارای ویژگی ها و ایمنی های متعددی هستند و با توجه به حساسیت بخش ایمنی آسانسور، قسمتهای متعددی وظیفه ایمنی و حفاظت این نوع آسانسورها را به عهده داشته و اگر یک  یا دو بخش از سیستم عمل نکند دیگر بخش های ایمنی از سقوط آسانسور جلوگیری می کنند.

بعید است به طور معمول در این آسانسورها با دلایلی چون: پاره شدن سیم بکسل و یا موارد دیگر سقوطی اتفاق بیافتد، اما گاهی، مخصوصا” آسانسورهای بی کیفیت و فاقد استانداردهای ایمنی دچار این مشکل می شوند.

زمان سقوط کابین آسانسور به دلیل اثرات اصطکاک  هوای فشرده زیر کابین در چاه آسانسور شتاب آن و همچنین ضربه گیرهای کف چاه تا حدودی از شدت نیروهای وارده بر کابین می کاهد، اما به هر حال در مقایسه با آسانسورهای هیدرولیک و ساختمانهای کم طبقه، صدمات سقوط آسانسور در ساختمانهای بلند مرتبه به مراتب زیانبار و شدیدتر می باشد.

 

 

[quote font=”tahoma” font_style=”italic” arrow=”yes”]بعضی کارشناسان معتقدند زمان سقوط آسانسور باید بر روی شکم خوابید و با دستان سر را گرفت[/quote]

حال بر فرض مثال کابل آسانسوری پاره شود. با توجه باینکه به طور معمول:

در هر آسانسوری حداقل از ۴ رشته کابل یا سیم بکسل استفاده می شود، احتمال پاره شدن همزمان تمامی کابلها یا سیم بکسلهای آسانسور بعید و حتی غیر ممکن است، حتی اگر از ۴ رشته سیم بکسل ۳ رشته ی آن پاره شود، همان تک رشته باقی مانده توانایی سالم رساندن آسانسور به مقصد را دارد.

 

نفر اولی باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند

دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*